Alussa oli päättäväinen ystäväjoukko, joka perusti oman yrityksen epävarmoina mutta jännittävinä aikoina. He valitsivat myyntialueekseen mieleiset soittimet ja perustivat yrityksen nimeltä GB Music. Vaikka he itse eivät olleet muusikoita, heillä oli läheinen suhde musiikkiin, ja jo muutamaa viikkoa myöhemmin he palvelivat ensimmäisiä asiakkaitaan Bratislavan keskustassa Vysoka-kadulla sijaitsevassa liikkeessä.
Korkeat vuokrat ja ahtaat tilat kaupungin keskustassa merkitsivät sitä, että oli tarve muuttaa. Myymälä on asettunut laajemmalle alueelle kaupungin keskustan ympärystöön Oravska-kadulle uudella nimellä GBM Europe. Alueella oli 250 m²:n suuruinen alue, jossa aiemmin toimi ruokakauppa ja pieni 20 m²:n suuruinen varastotila. Myymälässä työskenteli 3 työntekijää vuorotyössä, jossa he vähittäiskaupan asiakaspalvelun lisäksi hoitivat tukkukaupan puhelin- ja sähköpostitilauksia. Heti sen jälkeen, kun ovi oli suljettu viimeisen asiakkaan jälkeen, lattialle kaadettiin vettä, jotta se haihtuisi ja kitaroiden ja muiden jousisoittimien kosteus säilyisi optimaalisena. Eikä velvollisuus ollut ohi. He lastasivat 2 Skoda Octavia -autoa tukkukaupan asiakkaille tarkoitetuilla tavaroilla ja kiirehtivät rautatieasemalle lähettämään pikapaketin valtion postipalvelun kautta tukkukaupan asiakkaille ympäri Slovakiaa.
Lyhyt jakso vähittäiskaupan toiminnasta Grösslingova-kadulla Bratislavassa. Yrityksellä on käytännössä alusta lähtien ollut myös oma soittimien huolto- ja korjausosasto.
Yritys jättää taakseen perinteisen ajatuksen, jonka mukaan soitinmyymälän on toimittava erillisenä tilana, ja lanseeraa ensimmäisenä Euroopassa mullistavan konseptin soittimien myynnistä kauppakeskuksessa. Myymälän nimi muutetaan Music Planetiksi ja se siirretään vastikään avattuun Auparkiin, joka oli tuolloin Bratislavan kehittyvän alueen suurin ostoskeskus. Taaksepäin katsottuna voimme todeta, että 20 vuotta sitten otettu askel osoittautui oikeaksi korkeammista ylläpitokustannuksista huolimatta, ja yritys sijoitti myöhemmin muita myymälöitä eri kaupunkien ostoskeskuksiin.
Nimi Music planet on jäämässä menneisyyteen, ja Muziker astuu kuvaan. Rohkean brändinuudistuksen taustalla on mahdollisuus laajentua kansainvälisille markkinoille ja käyttää tarttuvampaa, yksisanaista nimeä. Seuraava looginen askel on verkkokaupan perustaminen, joka uudella vuosituhannella tarjoaa aivan uusia mahdollisuuksia menestyä yrityksen kotipaikan ulkopuolisilla markkinoilla. Verkkomyynnin rinnalla yritys käyttää tilaisuutta hyväkseen laajentuakseen Tšekkiin ja avaa ensimmäisen suuren myymälänsä Prahaan (Holešovice), jossa on 900 m².
Varastokapasiteettimme ei enää pysty tyydyttämään verkkokaupan kysyntää. Siksi päätimme käynnistää ensimmäisen version monimutkaisesta logistiikkakeskuksesta Lozornon teollisuusalueella, josta on yhteys kansainväliselle valtatielle. Logistiikkakeskus, jonka kapasiteetti on 950 m², mahdollistaa tavaroiden säännöllisen kuljetuksen ja pakettien nopean toimituksen asiakkaalle. Seuraavina vuosina varastomme on laajentunut useita kertoja voidakseen ottaa huomioon dynaamisesti kasvavan verkkokaupan sekä toimittaakseen tuotteita fyysisiin myymälöihimme.
Prahan (CZ) Anděl-myymälä avattiin.
Laajennamme toimintaamme avaamalla uusia myymälöitä Kosicessa (SK) ja Zilinassa (SK).
Vähittäiskaupan aloitus Ostravassa (CZ).
Lisäämme uutismyymälöitä Liberecin (CZ) ja Plzenin (CZ) kaupunkiin.
Kasvamme ja laajennamme toimintaamme muihin maihin. Omalla asiakaspalvelulla varustettu verkkokauppamme tarjoaa nyt palveluja 26 EU-maassa. Useimmissa maissa voimme kommunikoida asiakkaiden kanssa heidän äidinkielellään.
Toinen kartalla oleva kauppa on Hradec Kralove (CZ).
Muziker ei koostu enää vain soittimista. Musiikki-intohimomme lisäksi meillä on myös muita harrastuksia. Yhteisömme kasvoi, ja laajensimme valikoimaamme golfvarusteiden, purjehdusvälineiden, erilaisten vesiurheilulajien sekä vapaa-ajan teknisten vempaimien ja älylaitteiden alueelle. Meistä on tulossa nykyaikainen vapaa-ajan tuotteiden myyjä.
Uusi myymälä avataan Prahassa - Chodovissa (CZ) ja Bratislavassa - Bory Mallissa (SK). Fyysisten myymälöiden verkostossamme myydään ensimmäistä kertaa muita kuin musiikkituotteita, ja siihen kuuluvat Muziker.GOLF- ja Muziker.BOATS-myymälät Bratislavassa (SK).
Yhtenä ensimmäisistä verkkokaupoista tarjoamme mahdollisuuden maksaa Bitcoinilla.
Parhaan hinnan takuuohjelman käynnistäminen.
Tuotevalikoiman laajentaminen uusilla alueilla - skootterit, pyöräilijöiden ja moottoripyöräilijöiden, hiihtäjien ja kalastajien tarvikkeet.
Laajennus jatkuu ja kapasiteetti kasvaa. Logistiikkakeskuksemme pinta-ala oli 7 000 m².
Otamme käyttöön lentopikatoimituksen, mikä lyhentää huomattavasti toimituksen kestoa asiakkaalle.
Käynnistämme parannetun version Muziker-klubiohjelmastamme ja laajennamme sitä uusilla ulkoilma-aktiviteettien osa-alueilla.
Edessämme on maailmanlaajuinen koronaviruspandemia. Vaikeuksista huolimatta pystymme ylläpitämään kasvua, ja valikoimaamme on lisätty LP-levyjä ja levysoittimia. Laajennamme merkittävästi urheilutarvikkeiden valikoimaa ja tuomme markkinoille uuden Creative Tools -osaston. Se on tarkoitettu kaikille, jotka käyttävät vapaa-aikaansa neulomiseen, maalaamiseen, piirtämiseen, ompeluun ja vastaaviin käsityö- ja taideharrastuksiin. Soittimia myyvä myymälä muuttaa kadun toisella puolella sijaitsevasta Aupark-ostoskeskuksesta tilavampaan ja houkuttelevampaan myymälään läheisessä Digital Parkissa. Koska kivijalkamyymälöiden toiminta on suljettu COVID-rajoitusten vuoksi, käytämme niitä keräyspisteinä asiakkaillemme, jotka ovat tehneet ostoksia verkkokaupoistamme.
Pandemian vastaisten toimenpiteiden lieventymisen jälkeen avaamme uuden myymälän polkupyörävalikoimineen ja palveluineen Bratislavassa (SK).
Verkkokauppamme valikoima laajenee lemmikkieläintarvikkeiden sekä pelien ja lelujen osa-alueille.s.
Košicessa (SK) sijaitseva soitinmyymälä muuttaa uuteen paikkaan ja muuttuu ensimmäiseksi Muziker MULTISTORE -myymäläksi, joka tarjoaa laajan valikoiman vapaa-ajan tuotteita saman katon alla.
Käynnistämme merkittävän brändiuudistuksen. Muziker-brändi on kokenut merkittävimmän identiteettimuutoksen sitten perustamisensa. Esittelyssä on uusi logo, yritysväri, muutetut visuaaliset elementit, MuzMuz-hahmo ja pääiskulause A million joys.